GYGES'İN YÜZÜĞÜ
Platon "Devlet "adlı kitabının ahlak ve adalet
anlayışının 359-d bölümünde "Gyges'in yüzüğü"; Glaucon ile Sokrates
arasında geçen bir konuşmada, Glaucon tarafından anlatılan bir efsanedir...
Gyges'in hikâyesi şöyledir; Gyges, Lydia kralının hizmetinde bir çobandır. Bir gün sürüsünü gezdirirken deprem olur.
Deprem sırasında yer yarılır ve Gyges korkusuzca yarığın içine iner,orada
görülmedik birçok güzel şeyler arasında, içi oyuk, üstü delik deşik, tunçtan
bir at görür. Eğilip içine baktığında, insan boyundan büyük bir ölü olduğunu
görür. Ölünün parmağında bir şeyin parladığını fark eder ve yakınlaşınca
altından bir yüzük olduğunu anlar. Yüzüğü alıp kendi parmağına takar. Daha
sonra çobanlar toplantısında yüzüğü evirip çevirerek oynamaya başlar. Yüzüğü çevirince yanında oturanlar kendisinin
görünmez olduğunu fark eder ve nereye gitti diye soruşturmaya başlarlar. Yine
yüzükle oynamaya başlar ve gene gözle görünür olur. Yüzüğün sihrini anlar
çevirince görünmez, düzeltince görünür olur. Gyges yüzüğün bu sihrini kullanarak saraya
girenlerin arasına katılır. Kralın karısını baştan çıkarır ve onun yardımıyla
kralı öldürüp yerine geçer. Tıpkı bir Tanrı gibi dilediklerini yapar. Bu
görünmezlik sayesinde her şeyi duyabilir, her yere girebilir, istediği, her
şeyi alabilir, istediği kişileri öldürebilir. Yüzüğün bu gücünü kullanarak
büyük servetler elde eder. Lidya’nın yeni kralı olur.(Devlet 360-a)
İçimizdeki doğrulukla eğrilik bedenimizdeki sağlık ve
hastalığa benzer. İyilik, içimizin sağlığı, güzelliği, düzeni; kötülükse, hastalığı,
çirkinliği, çürümüşlüğüdür. Yapacağımız dürüst işler bizi iyiliğe, dürüst
olmayan işler de kötülüğe götürür. İnsanı dizginleyen akıldır.(441-c)
Glaukon şeytanın avukatlığını yaparak şöyle der; "Derler
ki, tabiatta haksızlık etmek iyi, haksızlığa uğramak kötü bir şeydir. Haksızlığa
uğrayanlar ise haksızlık edenlerden çok daha fazladır."(Devlet, 359-a)
İnsandaki adalet akıl tarafından yönetilir. Platon’a göre
"Mutlu olmak için erdemli ve adil olmak gerekir." Erdem iyiliğin,
adil olmakta insanın ve toplumun en yüksek amacı olan mutluluğun
gerçekleşmesini sağlayandır.
Doğruluk sofistlerin iddia ettiği gibi “güçlüye göre
şekillenen” değil; doğal olan, adalet ve ahlakın temellerinden biridir"
“Doğruluk, hem kendisi hem de verdiği sonuçlar iyi olan şey,
mutlu olmak isteyenin aradığı şeydir doğruluk “der Sokrates.
“Şimdi böyle iki yüzük olsa, birini doğru adamın, birini
eğri adamın parmağına taksak ve şehre koyuversek, bunlar, her istediklerini
korkmadan yapacaklar, canları istediği kimselerle düşüp kalkacaklar, kimi
isterse öldürecekler, tıpkı bir Tanrı gibi dilediklerini yapacaklar. İkisinin de
davranışı bir olacak; çünkü, bu durumda hiç kimse doğruluğa bağlı kalacak, başkalarının
malına el sürmeyecek kadar babayiğit olamaz!” der Glaukon.
"Haksızlık etmek
fırsatını bulan herkes haksızlık eder"(Devlet, 360-b)
“Hikâyenin ana fikri insanların, görülmeyeceğini, fark
edilmeyeceğini bildikleri anlarda suç işleyebilecekleridir." der Platon…
Böyle bir yüzüğe sahip olsanız ahlaklı olmaya devam eder
miydiniz?
Emeğinize sağlık...
YanıtlaSil